De Bartjes in Monaco

21 september 2019 - Menton, Frankrijk

Eindelijk is het dan zover. Gelijk bij het zetten van de eerste voetstap in de ontbijtzaal valt mijn oog op de kreppen. Het zijn kleine opgerolde exemplaren spekjes en even lijkt het er op of ze wuiven en zeggen: hiervoor ben je zo ver gereden, kom en smikkel ons naar binnen. Terwijl mijn reisgezel het houdt bij wat ontbijtgranen en een yoghourtje, smul ik van mijn spek met eieren.
De Bart gaat zijn kunsten tonen in de plaatselijke crossfit en ik wandel over de verrassend mooie dijk tot aan het haventje. Op de achtergrond steekt de niet zo traditionele toren van het kerkje af tegen de felle kleuren van de pittoreske huisjes. Menton voelt een stuk gemoedelijker aan dan de nabij gelegen grotere mondaine kuststeden. Zo raak ik aan de praat met een schipper die zich met zijn oude schuit van 1962 genesteld heeft tussen de moderne mastodonten. Terwijl hij honderduit praat over zijn avonturen krijg ik instant zin om ook de 7 zeeën te gaan bevaren. Wie weet wordt hier mijn volgende avontuur geboren...
Dan moet ik wel eerst nog een zeewaardig tuig vinden dat me net zoals de Canyon zonder averij overal naartoe brengt.  1290 km zonder 1 x lek te rijden. Twee keer de ketting gesmeerd en één maal de banden voorzien van extra Franse lucht. Goe gedaan bike!
Deze namiddag rijden we met de auto naar Monte Carlo. Grote en nog grotere jachten. Dikke en nog dikkere auto’s. Winkeletalages zonder prijskaartjes. Veel verdwaalde toeristen maar ook veel chique mensen met soms veel streken. Even een heel klein gokje wagen in het meest beroemde casino ter wereld. Helaas, geen jackpot. Op 3 min 10 € verspeeld. Kon erger...,
Op enkele uurtjes houden we het voor bekeken en ruilen we Monaco voor San Remo. Eerst een koffietje drinken boven op de Poggio en dan wat kuieren door de verrassend mooie en aangename straatjes van de aankomstpaats van de Prima Vera. Er was regen aangekondigd en die kwam er ook. Geen erg want de temperatuur is nog steeds aangenaam. Dineren doen we vandaag erg laat. Het is ruim negen uur als we bij de haven van Menton een zeebaars naar binnen moffelen.
Meer moet dat niet zijn.

Totaal:
1290 km
48.13 u
26,8 avg
9702 hm

1. Ikke Suzanne:
    22 september 2019
    Eindelijk KREPPEN!!!!!!! Ik zie uw ogen blinken tot hier.
    Genieten e mannekes want t weekend is kort. 😉 🙋 🙋‍♂️
  2. Taanteke:
    22 september 2019
    eindelijk spek - da moet wa geweest zijn !!!! tot volgende week è Bakke !
  3. Fie:
    22 september 2019
    Genen enkele MiNi ? ☹️🤣 wel opnieuw Waauw foto’s!!! Echt respect voor je traject Mol! Xx
  4. Steven:
    23 september 2019
    Proficiat amigo voor de rit en het mooie verhaal. Ooit ga ik is mee, wel electrisch.
    See you later aligator.