Verdon

17 september 2019 - Les Salles-sur-Verdon, Frankrijk

Vandaag wordt de koninginnenrit verreden. Afwachten of de beentjes het daar mee eens zijn. Sinds gisteren de Garmin ge-update werd, heb ik een extra scherm dat aangeeft hoeveel klimmetjes er dienen afgehaspeld te worden. Ik kan me dus voorbereiden op 9 noemenswaardige obstakels.
De kale reus van de Provence heeft me afgelopen rit vanuit elke hoek bekeken en even heb ik zelfs overwogen om erover te fietsen. Maar dat was echt maar heel eventjes... Vandaag laat ik deze bult achter mij en trek richting oosten, naar de Gorges du Verdon.
Meneer en madam van de b&b hebben nog voor een deftig ontbijt gezorgd en daarna namen we beleefd afscheid.
Bij het buiten rijden van Le Thor merk ik in een flits een fietswinkel. Ideaal om nog ff de banden te laten oppompen want dat bolt toch net iets beter met wat meer lucht in de Continentals die overigens 32 mm breed zijn.
De Garmin stuurt me over grote wegen terwijl er net naast me een ravel ligt. De ‘Véloroute du Calavon’. Gedurende een uur of twee pest ik de gps en stuur ik de Canyon over de fietsostrade. Dit betekent dan wel een paar extra kilometers. Maar who cares!? Een caracole, een vuist hoog, steekt met een slakkengangetje de weg over. Zijn voelsprieten zijn een lucifer groot. Onmogelijk om daar niet aan te voelen. Waarom zijn het anders ook voelsprieten...?
Het landschap doet als maar meer zuiders aan en hier en daar doen de krekels hun best om me aan te moedigen. De lavendel is overal al geoogst maar toch hangt zijn geur nog in de lucht. Het zijn heerlijke vergezichten van ontelbare rijen paarse welriekende struikjes en met een stel bergen die alsmaar dichterbij komen.
Heeft er iemand een idee wie de God van de wind is? Want ook vandaag blaast die in de rug. Dat scheelt hem toch wel enkele extra inspanningen minder. Bedankt!
Mijn helse tocht wordt beloond met een prachtig zicht op ‘Le lac de Sainte Croix’. Talloze terroristen peddelen, varen en zwemmen in dit schitterende blauwe water.
Inchecken, massage regelen en verder niks meer. Morgen is het rustdag want ‘Hôtel Spa L'Ermitage’ is geboekt voor 2 nachten. Yolo!

140 km
5.26 u
25,9 avg
1494 hm

1. Zusje:
    No pizza today?
  2. Bart:
    17 september 2019
    Nope. Aujourd’hui c’est des burgers...
  3. Ikke Suzanne:
    17 september 2019
    Wij hebben ook weeral een beetje vakantiegevoel bij t lezen van je verslag en t bekijken van je foto’s. Bedankt Zoonske. 👍👍👍
  4. Tommeke:
    17 september 2019
    Aeolus is de god van de wind. Wette da ook ineens😉
  5. Bart:
  6. Leo Van Kerckhoven:
    18 september 2019
    How jom , twee dage ni fietse .Ge ga u vervelen man, ma gij ga zekers graag winkelen , shoppen, terraskes doen en mensen kijken denk he Bart. Gij verdient wa rust en hopelijk kom de gij daar da jonkvrouwke tege en krigde gij een deugdoend massageke vent.
  7. Bart:
    1 dag maar hè Leo ;)
  8. Taanteke:
    18 september 2019
    Euros (Grieks: Εὖρος, Latijn: Eurus) was in de Griekse mythologie een van de windgoden (Anemoi) en wel de god van de oostenwind. Hij was de zoon van Eos, de dageraad, en Astraeus. Zijn broers waren de westenwind Zephyros, de noordenwind Boreas en de zuidenwind Notos. Vaak wordt gedacht dat Aeolus zijn vader was.
  9. Taanteke:
  10. Bart:
    Zjust...
  11. Taanteke:
    18 september 2019
    Van alle kanten komen goden ... en elle moeke is de godin van de wind ...haha!!!!!
  12. Bart:
    😂🙈
  13. Walter:
    18 september 2019
    Geniet van uwe rustdag. Het zal u deugd doen
  14. Hans:
    Geniet van uwe rust👌