Zondag = Josdag

15 september 2019 - Rochemaure, Frankrijk

Gezellig ontbijten was het vanmorgen in hotel MOODz. Er staan slechts een paar grote tafels opgesteld voor alle gasten. Op deze manier raak je al makkelijk aan de praat met andere reizigers. Twee Duitsers zijn op pad met de moto. We hebben het over gps toestellen en programma’s om routes te maken. Aan de andere kant zit een Frans koppel dat terug op weg is naar huis na hun vakantie in Saint Tropez.
Aanvankelijk zou mijn route 118 km lang zijn. Maar de drukke wegen stonden me niet aan en dus besloot ik om ‘la voie verte’ en ‘la voie blue’ te volgen. Zogezegd volledig langs de Rhône zou deze fietsweg moeten leiden. Hier en daar gaat de bewegwijzering echter de mist in en ik dus ook. Het gevolg van al dit gekweddel is dat er uiteindelijk 19 km meer op de teller staan. Die extra afstand in samenhang met de hitte en de tegenwind zorgen ervoor dat deze Josdag de lastigste rit tot dusver wordt. Bovendien hebben de Fransozen blijkbaar niet al teveel zin om op zondag namiddag te werken. Bijgevolg komt Bartje helemaal droog te staan. Er bevinden zich sowieso al weinig drankgelegenheden onderweg. En als ze dan ook nog eens gesloten zijn, houdt het op.
Gelukkig is er recht tegenover mijn hotel een bakker. En hij is nog open ook. En hij verkoopt frisdrank!
Rochemaure is best een pittoresk dorpje. Het heeft echte middeleeuwse smalle straatjes en in tegenstelling tot menig ander historische plekjes is het hier helemaal niet toeristisch. Een enkele pizzeria aan de overzijde en dat is het. Geen souvenir winkeltjes of veel te dure terrassen. In afwachting van het avondeten mijmer ik wat op een bankje tegenover het kerkje.
De temperatuur voelt tegen de avond aan echt aangenaam aan en de pizza smaakt naar echte pizza.
Morgen gaat het verder richting zuiden!