Dagje diepzeeduiken

20 maart 2016 - Koh Tao, Thailand

De wekker loopt af, hu, waarom? Zjust, vandaag wordt er gedoken. Een jaar of acht terug behaalde ik in Egypte mijn Padi brevet en sindsdien staat er steevast weer een dagje diepzeeduiken op het programma tijdens vakantie. Dus veel ervaring heb ik zeker nog niet en aangezien er toch steeds een zeker risico aan verbonden is, heb ik besloten om een opfrissingsprogramma te volgen. Om een goei acht uur zit in het zoutwater zwembad van de Seeshell divers allerlei kunstjes uit te voeren. Ik ga me een stuk zekerder voelen met zuurstoftank op de rug nu de testen met brio geslaagd zijn. Rond de middag brengt een longtailboat, een typisch Thaise boot zoals op de foto's, een tiental fundivers en een vijftal masterdivers ons naar een goei 100 meter verder voor de kust geankerde boot waar alles voorhande is om te duiken. Mijn bevallige Franse duikinstrukteuze vertoeft 65 minuten met mezelf en drie andere onder water langs een rif nabij Aow Leuk Beach. Zo geweldig gisteren het snorkelen was, was vandaag het uurtje echt tussen de zeedieren. Internationaal vastgelegde gebarentaal zijn de enigste vorm van communicatie tijdens een onderwater safari, regelmatig wijst de leidster op weer iets ander moois. Al snel bekom je één met het koraal, de vissen, alen, roggen en ander veelal kleurrijke verschijningen. Helemaal zen klauter ik terug op de boot waar watermeloen, ananas, koekjes en frisdrank welgekomen klaarstaan om de zoute smaak te verdoven. Al snel volgt een nieuwe sessie voor shark island, ditmaal tot een maximum diepte van 14 m waar dat daarstraks slechts 9 m was. Wederom beleef ik de volle 66 minuten in een soort trance het sierlijke schouwspel van menig onderwaterschepsel, het levert enkele leuke foto's op en een een perfect uitgebalanceerde geest. Natuurlijk wordt er nog wat gesocialized en nagepraat over ieders ervaring van zijn eigen avontuur eens terug aan wal.
Klinkt belachelijk wellicht maar vanavond heb ik vis gegeten, echt ne geweldige joekel, helemaal gefileerd met een lekker sausje in zijn buik. Ik kan weeral terugblikken op een geslaagde dag...