Snipperdag

19 maart 2016 - Koh Tao, Thailand

Happy hour in Koh Tao, da's 2 voor de prijs van 1, met één bucket long island iced tea had ik ook al toegekomen. 3 liter sterke drank met een beetje cola, een dosis ijsblokken en wat limoenen, ideaal voor de gemoedstoestand in hogere sferen te brengen. Het noordelijke strand van Sairee Beach dat voorzien is van bars met loungekussentjes en elk zijn eigen dj, wordt 's avonds het toneel van een spetterende vuurshow. Magere, scherpe mannetjes met sixpacks zwieren hun vuurstokken in het rond of het niets is. Tussendoor een privéshow met veel allure laten bij menig partyganger de mond openvallen, fantastisch hoe deze kereltjes vuurpotten aan touwtjes in het rond zwieren op het ritme van luide muziek. Zelden vallen ze uit hun rol of verbranden ze zich. Allerlei kunstjes toveren ze uit hun mouw, hoewel ze in ontbloot bovenlijf performen, allemaal om de talrijk opgedaagde toeristen te plezieren. Glekke, wete nog hoe we hier vorig jaar uit de bol gingen? Afgelopen nacht was er drie keer zoveel volk en evenveel sfeer!
Vandaag wordt een snipperdag, scooter huren, duiksessie voor morgen regelen en strandje doen. Zomaar op de wilde boef rijd ik over wel heel erg steile wegeltjes, goed dat mijn gemotoriseerde tweewieler crossbanen heeft, de onverharde stukken vergen aardig wat stuurmanskunst. Na enkele toffe fotootjes te maken op een viewpoint en ff wat te socializen met mede eilandontdekkers, bereik ik Hin Wong bay. Er is hier begot zowaar een bar naar mij vernoemd, Mol's Beach Bar, een primitief vervaardigde bamboe hut voorzien van een rieten dak met drank en snorkels in de aanbieding. Het is er erg rustig met slechts een paar vierkante meter zand, verder is deze baai omgeven door rotsen. De golfjes rollen één na één om ter zachtst aan op het uit witte, kleine steentjes bestaande strand. Na deze prachtige omgeving een tijdje te observeren is het moment aangebroken om af te koelen in de azuurblauwe zee en de onderwaterwereld van naderbij te bekijken. Zodra het water aan m'n middel rijkt, komen talloze diertjes met schubben en vinnen rond me zwemmen, het lijkt alsof ze willen weten of de nieuwe bader te vertrouwen valt of niet.
Je hoeft in feite helemaal niet aan diepzeeduiken te doen om koralen met hun inwoners te kunnen bekijken, allerlei gekleurde, grote en kleine zeewezens passeren de revue langs de rotskanten. Sommige van deze aardige, fleurige onderwaterschepsels kunnen hun nieuwsgierigheid niet bedwingen en staren naar mijn masker alsof het een televisiescherm is. Enkele zoutwaterfiguren in een zwart wit geel pak gehuld zwemmen zij aan zij en lijken te genieten van een zondagsuitstap zoals een liefdeskoppel dat aan sightseeing doet. Andere fleurige exemplaren tasten de zeebodem en koraalriffen af op zoek naar voedsel, alles verloopt een beetje chaotisch en er is geen enkel vast patroon terug te vinden in hun wispelturige bewegingen. Het schouwspel van hun onderwaterballet gaat verder zonder zich ook maar iets aan te trekken van de snorkelende bezoekers die hun territorium komen gade slaan.
Op de terugweg naar Sairee Beach neem ik een zijwegeltje dat me na veel hobbels, putten en andere oneffenheden brengt tot op wat ongeveer het hoogste punt van het eiland moet zijn, 310 meter boven zeeniveau. Enkele moedige, waarschijnlijk niet wetende waaraan ze begonnen, wandelaars sleuren zich naar boven en kijken me met een minachtende blik aan. Ze zullen net als ik beloond worden met een fantastisch uitzicht over de westkust van Koh Tao terwijl de zon langzaam maar zeker achter de bomen verdwijnt. Als de de zee rood kleurt heb ik mezelf een plekje toegeëigend op een terrasje met zicht op Nang Yuan, twee mini eilandjes net voor de kust van Koh Tao. Prachtige plaatjes en ideaal voor een romantisch dinertje, nu nog ne romantische tafelgenoot vinden...