Dagje catamaran

17 maart 2016 - Tambon Kammala, Thailand

Fris gelijk ne vis. Een deftig bed en prima airco hebben geresulteerd in een uitgeruste geest en ontspannen lichaam. De geur van Thais ontbijt prikkelt mijn proeforgaan en daar geven we graag aan toe om onze papillen tevreden te stellen, spek met eieren krijgen ze voorgeschoteld. Een vrouw op sidecarscooter beladen met bananen komt voorbijgereden aan het terrasje waar ik mijn eerste maaltijd van de dag nuttig. Haar koopwaar gaat zwierig van de hand aan cafeetjes en eethuizen, mevrouw kijkt tevreden naar haar steeds legere kar.
Tegen de middag zakken Mehdi, Bilal en ik af naar de pier in Patong, een luxe catamaran ligt er klaar om ons deze namiddag een relaxt tochtje te bezorgen langsheen de kust van Phuket. Heerlijk genieten is het op zachte loungetoestanden hoe deze uit twee rompen bestaande reus zich laat glijden over de haast golfloze Andamanse zee. Stel je voor dat ik morgen de super lotto win, schaf ik mezelf onmiddellijk zo een vaartuig met personeel aan, dream on boy.
In stripverhalen zie je wel eens een verlaten eilandje met 1 boom waar een verloren ziel wacht op antwoord van zijn in zee gegooide fles met boodschap. Wel, het bestaat ook echt, na een uurtje varen met gehesen zeilen, steekt er een km of wat van de kust een rots uit de oceaan met welgeteld 1 boom op. Als we voor anker gaan, trekt iedereen z'n zwemkleren aan en neemt een duik om te gaan snorkelen, kleurrijke vissen en zeesterren steken af tegen de rotsen onder water. Net of je baadt in een verwarmd zwembad, geweldig om het water niet snel weer uit te moeten omdat je lippen blauw kleuren en je piemel in je buik kruipt van de kou. Een zoetwaterdouche doet het zoute water na een half uurtje zeefauna en flora te bezichtigen van m'n body afspoelen.
De 10-koppige bemanning is druk in de weer om elkeen te voorzien van lunch, drankjes en fruit terwijl we langs talrijke pittoreske stranden en rotskusten met palmbomen en luxevillas drijven. De onboard dj speelt chill, dansbare muziek, everybody happy! En die Chinezen man, ni te doen, honderden foto's in alle mogelijke posities, voor niks gegeneerd, precies of het zijn allemaal beroepsmodellen.
Als kers op de taart zijn we bevoorrecht om vanop zee een schitterende zonsondergang mogen te beleven. Another day in paradise...