Dag 6

6 september 2022 - Châtellerault, Frankrijk

Blois Chatellerault

Ik kan niet zeggen dat ik uitgeslapen ben en dat geldt eveneens voor mijn roommate naar eigen zeggen. Nee, aan de kamer ligt het niet, onze lichamen vertonen de eerste verschijnselen van lichte vermoeidheid, vind je het gek?

Ontbijt, kattenwasje, opzadelen en gaan met de banaan.

We kijken een beetje uit dat we zeker niet teveel hoogtemeters doen, onze carbonnen vehicles wegen, met gevulde bidons en al, zo’n slordige 19 kg. Zoiets duw je niet echt voor je plezier naar boven en daarom passen we de route aan terwijl we rijden, vandaar ook 3 km minder dan vooropgesteld, kunnen we mee leven.

Pitstop bij de bakker en weer verder, het is warm, heet zeg maar, tot 35 graden en de wind zit tegen maar onze vastberadenheid stuwt ons verder zuidwaarts. Pitstop 2 is een routier, waar de truckers halt houden om te lunchen en dineren, wij buffelen er een gigantische sandwich in om ons krachten arsenaal op peil te houden. Even later, wanneer we terug aan het cruisen zijn, krijgen we gezelschap van een plaatselijke afgetrainde wielertoerist in zijn dertiger jaren. Even chatten en dan zet hij zich op kop om ons gedurende een 15 tal km uit de wind te zetten, het tempo ligt net ietsje hoger dan we gewoon zijn maar zeker binnen ons kunnen. Hij had heel duidelijk eerder op iets mindere getalenteerde atleten gerekend want op elke helling deed hij een tevergeefse poging om ons uit het wiel te kletsen, not! Het strakke tempo lag constant boven de 35 km/u met de wind in de flank, wij zijn Vlamingen, try harder!

130 km op de teller en daar is onze rustplaats voor vandaag, Chatellerault, gelegen naast de rivier de “Vienne”. Bij de Decathlon slaan we een nieuwe voorraad gellekes en koeken in want we willen blijven gaan de komende dagen, weken…

Om de routine niet te doorbreken, aperitieven we met een kuip Belgisch bier, Paix Dieu, 10%r, astemblief. Le poivre rouge, een typisch Franse eetgelegenheid aan een winkelcentrum zal vanavond onze magen vullen, mixed grill, verbazingwekkende lekkere vleesjes. Als de beentjes morgenvroeg even lekker voelen, zullen we nogal vliegen.