Dag 7

7 september 2022 - Verteuil-sur-Charente, Frankrijk

Chatellerault - Verteuil sur Charente

De warmte zit in de muren, dat is het minste wat we kunnen zeggen na een nacht op de dekens geslapen te hebben met de venster open, zelfs ‘s nachts zweten we ons te pletter.

7 dagen op rij gefietst, 877 km afgelegd en 4555 hm overwonnen, niet slecht voor de eerste week, op deze manier gaan we ons totaaltraject binnen de vooropgestelde 3 weken kunnen afhapselen.

De weersvoorspellingen op deze woensdagmorgen zien er eerder somber uit, regen, buien en neerslag wordt aangekondigd. Om deze reden schieten we ruim voor 9 u uit de startblokken, eigenlijk is het meer wat taffelen maar goed, nous sommes chemin. Eerst even halt houden bij een fietsenwinkel om wat ‘bandenmelk’ aan te schaffen want dat petieterig gaatje in mijn achterband wil maar niet dichten, heel mijn fiets hangt vol pap, een heuse film kleeft rond het frame van de Canyon, en op de witte zijn gps, zonnebril, helm…

Het moet gezegd dat we ons tempo goed hebben gevonden, zonder overleg, gewoon op het gevoel, beurten van 10 km op kop en op ‘t gemakske in de hellende stroken. Afgezien van een zeer gat, een beetje pijn aan de rug, wat kniezeer en stramme spieren in de ochtend, stelt het medisch rapport tot op heden niet veel voor. Laten we daar dan maar een kaarsje voor branden en terzelfdertijd ook eentje voor de weergoden. 12 druppels regen, matige wind die zelfs een enkele maal in het voordeel zat, daar hadden we op voorhand zeker voor getekend.

Aangezien we veronderstellen niet meer nat te worden vandaag, nemen we toch nog de tijd om een terrasje mee te pikken, crêperie prijkt er in het groot op de gevel van een herberg zo een 40 tal km van de meet. Doe ons maar een pannenkoek mevrouw, sorry jongens, de elektriciteit is al heel de dag uitgevallen, een stuk pizza misschien of steak haché? Meh, een cola zal volstaan en kunt u dan ook onze bidonnen vullen met water? Bedankt.

De fietsen zijn gortig vuil ondertussen, zand van de plensbui op de gravel, vettige kettingen, smurrie van gellekes en bandensealant, hoog tijd voor nog eens een carwash. Daar rijden we graag 4 km voor rond, enkele jetons later blinken onze paardjes weer zoals nieuw.

Verteuil sur Charente is veruit het mooiste dorpje dat we de afgelopen dagen hebben mogen aanschouwen, wil het toeval toch zeker wel dat hier onze b&b ligt… De overvriendelijke dame van het huis verwelkomt ons hartelijk en neemt uitgebreid de tijd om een babbeltje te slaan terwijl we ons welkomstdrankje nuttigen. De fietsen gaan netjes op stal en de wieleroutfits gaan in de wasmachine van the lady of the house, mooi geregeld weeral.

Reservatie gemaakt in een naar verluid nieuw en reeds hoog aangeprezen stijlvol restaurant, benieuwd wat dat zal brengen. Alvorens onze kont onder tafel te schuiven en de magen te vullen met lekkers uit de streek maken we nog een wandeling in dit schilderachtige plaatsje om de nodige foto’s aan today’s blog toe te voegen.

127 km

970 hm

1. Zusje:
    7 september 2022
    Jullie hebben het duidelijk naar jullie zin ☺️ en ik kijk elke dag uit naar het verhaal van de dag! 😘
  2. Walter:
    7 september 2022
    Pittoresk dorpje. Jullie zullen rustig kunnen slapen en krachten opdoen met ne goeie Stella.
    Laat het smaken en schol 🍻
  3. Taanteke:
    7 september 2022
    Stralen dat jullie doen ! Niet normaal ! Ik wacht met spanning op het vervolg van jullie verhaal ! Maar veel volk is er niet he....😍
  4. Leo Van Kerckhoven:
    7 september 2022
    Babbeltje B&B. Er zouden wel meer dames overvriendelijk zijn als ze zo'n twee gespierde Adonissen mogen verwelkomen in hun B&B
  5. Ikke Suzanne:
    7 september 2022
    Weeral een mooi verslag en fantastische foto’s!!!!!
    Laat t smaken mannen!🥗🥘🍷
  6. Ikke Vokke:
    Hopelijk morgen beter weer
  7. RudjeSuske:
    7 september 2022
    Schitterend verslag en foto s drinkt mor een stellake meer da here gele dik verdind 😜😜👍👍
  8. Stafv d daf:
    8 september 2022
    Ocharme de steven zo besmeuren, bart bart
  9. Smets Freddy:
    8 september 2022
    Geweldige streek om te fietsen