Dag 3

3 september 2022 - Saint-Mard, Frankrijk

Chauny - Saint Mard

Opstaan met zeer haar en een beetje een kleffe bek. Zou misschien het bier, de Ricard en de wijn daar voor iets kunnen tussen zitten? Een dafalgan en gaviscon verder voelen we ons al een stuk beter.

In elk geval zijn we er vroeg bij vandaag want de weersvoorspellingen zijn aan de vochtige kant. Vooral vanaf de middag is de kans op neerslag uitermate groot. Om diezelfde reden houden we het ritje ook slechts op 100 km. Na het ontbijt, wat trouwens acceptabel was voor de eerder gammele staat van het hotel, volgt het ochtendritueel van kledij, toiletgerief en andere spullen bij elkaar zoeken en  trachten in de fietszakken te proppen. Het klinkt wellicht eenvoudig maar de werkelijkheid is dat het een beetje gesukkel is om alles op z’n plaats te krijgen.

Met ietwat stramme benen beginnen we aan de derde etappe. Het lijkt alsof Picardië dood ligt, geen levende ziel te bespeuren in de dorpjes die sowieso al niet veel levendigheid uitstralen. Authentiek, dat wel, de tijd heeft hier stille gestaan. Aanvankelijk is het windstil en de bloemkoolwolken steken mooi af tegen de blauwe hemel. Veel landelijker dan dit wordt het niet.

We hebben een leuk ritme te pakken en de tijd vliegt voorbij. Iets over halfweg is het taartjestijd, bij gebrek aan een supermarkt of eender andere vorm van mogelijkheid tot het bekomen van iets wat op water lijkt, houden we halt bij een bakkerij en spelen we de nodige suikers naar binnen. De wind is ondertussen ferm komen opsteken. En waar we gisteren nog lang die forse bries in de flank hadden, krijgen we hem vandaag volop in de snuit. Geen enkele vorm van beschutting in dit glooiende landschap maakt het fietsen er hier niet makkelijker op.

Diezelfde wind behoedt ons evenwel van de aangekondigde regen, in de verte dreigt er een dikke vette zwarte lucht maar daar blijft het bij. Meer nog, we kunnen andermaal genieten van een heerlijk aangename temperatuur met aardig wat zonneschijn.

Het venijn zit hem in de staart, dat hadden we al opgemorken bij het zien van het hoogteprofiel. Maar dit steile rotstuk hadden we niet zien aankomen, de 34 x 32 heeft voor het eerst deze reis zijn nut bewezen. Het moet een ferm zicht zijn, twee afgeladen wielerterroristen, bezweet van boven tot onder tegen een slakkengangetje naar boven zien zwalpen.

Na de inspanning is het tijd voor ontspanning, vandaag zijn we flink en doen we ons tegoed aan recuperatie drank, chocomelk van den Aldi, primitief maar effectief. En dan staat daar ons afgewassen groene budgethotel, 53 € voor een tweepersoonskamer. Veel verwacht je daar dan niet van maar we hebben een proper bed, een douche, tv en airco. Bovendien zitten we op een boogscheut van de ‘Buffalogrill’ waar de witte al uitvoerig de menu heeft van uitgeplozen. De koolhydraten zullen terug op peil worden gebracht met waarschijnlijk een mixed grill voor twee, gezellig met een flesje wijn, heerlijk.

100 km

502 hm

1. De Wim:
    3 september 2022
    Rekening houden met weer, slim gezien. Dan knalt ge er morgen maar wat meer in hé! 💪🏻
  2. Bart:
    6 september 2022
    Wij zijn slimme mannen eh…
  3. Tommeke:
    3 september 2022
    Mollen, gij moet schrijver worden, schitterend om te lezen
  4. Bart:
    Xd
  5. Ikke Suzanne:
    3 september 2022
    Bier en wijn kan toch zo goe zijn!,!,!,🥳🥳🥳
  6. Ikke Suzanne:
    Na regen komt zonneschijnen
  7. Walter:
    3 september 2022
    2 duistere figuren op den dorpel van een mooie villa.
    Wat een contrast!
  8. Agnes:
    3 september 2022
    Mooi uitgeschreven verhalen Bart!!
  9. Steven:
    Goe bezig gasten👍👍👍👍
  10. Mollen Greet:
    3 september 2022
    Dat is daar precies het einde van de wereld. Dan toch nog een lekkere schotel gevonden om krachten op te doen. Knap verhaal!
  11. Stafv d daf:
    4 september 2022
    Goe bezig molly &witte ge ga er geraken
  12. Taanteke:
    4 september 2022
    Prachtig verhaal alweer ! Jullie zijn krakken !
  13. Filip Verrezen:
    4 september 2022
    Amai Bart jij kan knap schrijven. Genieten maar mannekes.
  14. Bart:
  15. RudjeSuske:
    4 september 2022
    Bartje ga kunt volges ma nog wa baverdienen me columns te gaan schrijven schitterend 👍👍
  16. Bart:
    Hehe :)
  17. Zje:
    4 september 2022
    Heb jaren met "de wiite" gereden met de brommer en we hebben toen ook veel van die mooie momenten gehad,gewoon prachtig. En ja hij kan goed eten ..en drinken!
  18. Steven ‘El blanco’:
    4 september 2022
    Da waren tijden hè Zjeeke, die pakken ze ook nooit meer af! 👍
  19. Zje:
    6 september 2022
    Tja joeng ,goed veu in os aaw dage on terug te denke!
  20. RudjeSuske:
    6 september 2022
    Wa een menu is mich date vliegen gare gele merken zonet zeik die bentjes toch mor is ergens laten masseren 😜