Jour nr 4

4 september 2022 - Le Malesherbois, Frankrijk

Saint Mard - Malherbes

Om 7 u ‘s morgens staat de Steven al onder de douche. Waarom? Omdat het kan zeker… Of misschien om het sein te geven om op te staan en te gaan ontbijten. Ons hotel ligt in een ZA, zone activités, vreetschuren zoals de Buffalo Grill van gisteren bij de vleet alsook een heuse bakkerij mét drive in. Petit déjeuner vanaf 7 u op zondag, dat zal nogal een festijn zijn, het gebouw is bijna zo groot als de Carrefour in Voortkapel. Bonjour messieurs, vandaag geen koffie, zondag is meestal een klote dag hier in de bakkerij zegt de bakker van dienst. Oké, doe maar een pistoletje met kaas en een vleesje. Dat hebben we niet meneer, enkel koffiekoeken en 100 verschillende soorten stokbrood. 10 minuten later zitten we op onze kamer ter grootte van een zakdoek koffiekoeken te eten, zonder koffie. Op eender welke andere zondag liggen mijn pistoletjes klaar want ons Suzanneke staat steevast om 7 u bij de bakker opdat zoonlief en echtgenoot deftig de hoogdag van de week kunnen beginnen met verse broodjes. Benieuwd of dit mierenontbijt van zojuist zal volstaan om ons de dag laten door te komen.

Het is zondag, dus PT dag. De witte in Marmotten truitje en ik volledig in PT tenue. We hebben ondertussen ons tempo gevonden en dat ligt niet al te hoog want Parijs is vlakbij maar Rojales is nog ver.

We laten de stad van de liefde rechts van ons liggen wegens te druk, de eerste 60 km van todays ride voeren ons echter langs behoorlijk bewoonde dorpjes met het nodige verkeer als gevolg. Het is erg te merken dat er zich op een boogscheut van ons traject een wereldstad ligt.

Naarmate de 4de rit vordert, wordt de omgeving steeds meer inspirerend, we rijden zowaar naast de Seine. Zitbankjes zijn talrijk aanwezig en de witte kan er niet aan weerstaan dus houden we even pauze en genieten van een idyllisch uitzicht over deze wereldberoemde rivier. Bankjes zijn immers gemaakt om op te zitten en dan doen we dat toch ook gewoon, omdat het kan.

Steven was niet te spreken over mijn squirten, een klein gaatje wil maar niet dichten in m’n tubeless band en wanneer hij achter me rijdt, spuit er wit sap op z’n bril. Gaatjes vullen gaat beter met goed spul en daarom giet ik dan, een beetje met tegenzin, de witte zijn melk in m’n band. Klus geklaard, band dicht, iedereen blij.

De laatste kilometers van vandaag lopen over rustige wegen langs een riviertje en door naaldbossen met ideale mountainbike gelegenheden zo lijkt, echt schoon om zien en eens iets anders dan de vergezichten over Franse velden. Het is inmiddels erg warm en dat hebben we graag, zweten begot.

Net zoals gisteren gaat de laatste 1000 meter bergop alvorens onze slaapplaats te bereiken. Hotel “Villa” in Malherbes, blijkbaar vlak naast het spoor. Een vriendelijke man toont de kamer die ruim en proper is, meer hoeft dat niet te zijn. We worden zelfs nog voorzien van een fris flesje water.

Elk van ons heeft drie wieleroutfits bij wat betekent dat we best elke 2 dagen onze kledij wassen om op deze manier een beetje op reserve te kunnen rekenen indien we eens geen wasserette vinden. Frankrijk heeft er hier in tegenstelling tot in ons Belgenland overvloedig van, in dit verlaten hol zijn er zelfs 2. En dat kan niet worden gezegd van de eet- en drinkgelegenheden, die geopend zijn althans. Wanneer we moeten wachten tot als de was gedaan is, willen we toch graag ergens iets drinken, niet evident zo blijkt. Twee toertjes rond en door het centrum later moeten we noodgewongen vrede nemen met een blik bier 1664 van 500 ml op een plastieken stoel voor de etalage van wat een Afrikaans restaurant moet zijn. Anyway, het smaakt en we hebben lol, daar ga je dus voor op reis hè.

Een culinair avontuur is wat gaat volgen, we hebben gereserveerd bij een Indisch restaurant op een kleine km van het hotel, het enigste geopende etablissement in de buurt. Dat zou morgen wel eens kunnen pikken aan de rekker…

115 km

736 hm

1. Ikke Suzanne:
    4 september 2022
    Wat een verhaal weeral!!!!
    Hopelijk schut den Indiër niet te hard met zijn kruidentuin. 🤪🥵🤣
  2. Taanteke:
    Jongens toch ! Wat een belevenissen ! Kuifje kan er niet aan tippen ! 🤣
  3. Ikke Vokke:
    4 september 2022
    T zal allemaal wel in orde komen!!!!!
  4. Walter:
    PT dag
    Moet gevierd worden met ne platten tube.
  5. Hillie:
    4 september 2022
    Nen Indiër😬Bartje,hou er idd maar rekening mee dat u collega morgen regelmatig zal moeten💩🙈
  6. Stafv d daf:
    5 september 2022
    Genieten jongens geniete da moet je doen
  7. Georges Pintens:
    5 september 2022
    “Jour” nr 4 Stilaan Frans aan het kennen ?
  8. Joël de Cel:
    5 september 2022
    Aan het eten zal het niet liegen
  9. Leo Van Kerckhoven:
    5 september 2022
    Indisch eten en goe wa kruidenkan ni slecht zen voor de rekker manne. Mischien morge beter naast ipv achter elkaar te rijden om de (on)verbrande gassen te vermijden